Laboratorium Biofizyki
Lokalizacja: Gmach Główny, nr lab. 23,28
Osoba odpowiedzialna: dr Brygida Mielewska, prof. PG
Kontakt: Gmach Główny, pok. 114, tel. (58) 347 28 86, e-mail: brymiele@pg.edu.pl
Cele i zakres laboratorium:
- zapoznanie studentów z opisem zjawisk fizycznych występujących w układach biologicznych,
- zapoznanie studentów z problematyką wpływu różnorodnych czynników fizycznych na organizm żywy,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się przyrządami pomiarowymi, analizy eksperymentu i oceny niepewności pomiarowych oraz wykorzystania podstawowych metod rachunku błędów.
Ćwiczenia umożliwiają studentom badanie typowych zjawisk zachodzących w układach biologicznych (np. zjawiska osmozy lub powstawania potencjału dyfuzyjnego), a także badania cech narządów człowieka na przykładzie modeli (np.ćwiczenie: „Akustyczna orientacja przestrzenna”) lub na przykładzie własnego organizmu (np. ćwiczenia: „Ustalenie pola widzenia człowieka”, „Zdolność rozdzielcza oka ludzkiego”).
Spis ćwiczeń – laboratorium
- Akustyczna orientacja przestrzenna.
- Ustalenie pola widzenia człowieka
- Zdolność rozdzielcza oka ludzkiego
- Określanie potencjału dyfuzji
- Wyznaczanie krzywej progu słyszalności i progu dyskryminacji częstotliwości
- Neurosymulator – badanie pobudzenia komórki nerwowej
- Refraktometria – pomiar zależności między stężeniem roztworu a współczynnikiem załamania światła
Ćwiczenie 1. Akustyczna orientacja przestrzenna.
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką rozchodzenia się fali dźwiękowej w ośrodku oraz odbioru fali dźwiękowej przez ucho ludzkie, w szczególności rolą ucha zewnętrznego w odbiorze i wzmocnieniu dźwięku oraz zapoznanie studentów z problematyką lokalizacji źródeł dźwięku w przestrzeni, powstawaniem międzyusznej różnicy czasu i międzyusznej różnicy natężenia
- Pomiar międzyusznej różnicy czasu i międzyusznej różnicy natężenia w zależności od kąta padania przy użyciu modelu głowy człowieka
- Określenie rozdzielczości kątowej układu
- Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków
- Moduł pomiarowy Cobra3 (podłączony do zasilacza 12V oraz komputera)
- Model głowy
- Statyw obrotowy
- Podziałka kątowa
- Kamerton (440Hz) z pudłem rezonansowym
- Młotek gumowy
Ćwiczenie 2. Ustalenie pola widzenia człowieka
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką odbioru fali świetlnej przez oko ludzkie, rolą czopków i pręcików w widzeniu fotopowym i skotopowym oraz z problematyką dysfunkcji narządu wzroku
- Określenie pola widzenia człowieka dla oka lewego i prawego, dla światła białego, czerwonego, niebieskiego i zielonego przy użyciu perymetru
- Określenie położenia plamki ślepej
- Badanie zakresu pola widzenia obuocznego
- Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków
- Perymetr
- Podziałka kątowa
- Statyw obrotowy
Ćwiczenie 3. Pomiar czasowej zdolności rozdzielczej oka człowieka
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką odbioru fali świetlnej przez oko ludzkie, w szczególności z mechanizmem stymulacji receptorów światła na poziomie molekularnym
- Zapoznanie studentów z mechanizmem odbioru bodźców świetlnych w zależności od odległości między źródłami oraz czasu trwania impulsu - przestrzenna i czasowa zdolność rozdzielcza
- Określenie maksymalnej częstotliwości migotania markera świetlnego, przy której światło postrzegane jest jeszcze jako nieciągłe, jako funkcji kąta w płaszczyźnie horyzontalnej przy jasnym oświetleniu oraz przy zaciemnieniu
- Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków
- Perymetr
- Podziałka kątowa
- Generator napięcia sinusoidalnego
- Dioda LED
Ćwiczenie 4. Wyznaczanie potencjału dyfuzyjnego
Ćwiczenie 5. Wyznaczanie krzywej progu słyszalności i progu dyskryminacji częstotliwości
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką rozchodzenia się fali dźwiękowej w ośrodku oraz odbioru fali dźwiękowej przez ucho ludzkie, w szczególności rolą ucha zewnętrznego w odbiorze i wzmocnieniu dźwięku.
- Zapoznanie studentów z cechami obiektywnymi i subiektywnymi dźwięku.
- Pomiar progu słyszalności człowieka – zależności minimalnego słyszalnego natężenia fali dźwiękowej w funkcji częstotliwości.
- Określenie progu dyskryminacji częstotliwości ucha człowieka – najmniejszej wyczuwalnej przez badanego różnicy częstotliwości dźwięku.
- Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków.
- Moduł pomiarowy Cobra3 (podłączony do zasilacza 12V oraz komputera) lub miernik uniwerslany
- Słuchawka nagłowna dwuuszna
- Sinusoidalny generator drgań.
Ćwiczenie 6. Neurosymulator – badanie pobudzenia komórki nerwowej
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką generacji potencjału czynnościowego i propagacji impulsu nerwowego.
- Zbadanie kształtu potencjału depolaryzacyjnego w zależności od amplitudy, czasu trwania bodźca oraz rodzaju stymulowanej synapsy.
- Wyznaczanie stałej czasowej błony.
- Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków
- Moduł pomiarowy Cobra3
- Jednostka „Neurosymulator”
- Zasilacz do symulatora (przycisk wyzwalania pobudzenia, powyżej pokrętło regulacji pobudzenia)
Ćwiczenie 7. Refraktometria – pomiar zależności między stężeniem roztworu a współczynnikiem załamania światła
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z tematyką rozchodzenia się fali elektromagnetycznej w ośrodku przezroczystym oraz na granicy ośrodków.
- Zapoznanie studentów z metodyką pomiarów refraktometrycznych i podstawowymi pojęciami refraktometrii (dyspersja, refrakcja molowa, egzaltacja).
- Zapoznanie studentów z cechami, budową i zasadą działania reftaktometru Abbego .
- Pomiar zależności stężeniowej współczynnika załamania światła roztworów etanolu o różnych stężeniach.
- Wyznaczenie refrakcji molowej i egzaltacji roztworu.
- Analiza zebranych danych, oszacowanie niepewności pomiarowych i wykonanie wykresu.
- Wyznaczanie nieznanego stężenia etanolu w roztworze na podstawie krzywej zależności stężeniowej.
- – obudowa pryzmatu głównego (część górna, ruchoma),
- – odczyt skali pomiarowej,
- – okular,
- – źródło światła,
- - osłona termometru,
- – wyświetlacz termometru,
- – pokrętło skali,
- – pokrętło pryzmatów kompensatora Amiciego.