Laboratorium Biofizyki
Lokalizacja: Gmach Główny, nr lab. 23,28
Osoba odpowiedzialna: dr Brygida Mielewska, prof. PG
Kontakt: Gmach Główny, pok. 114, tel. (58) 347 28 86, e-mail: brymiele@pg.edu.pl
Cele i zakres laboratorium:
- zapoznanie studentów z opisem zjawisk fizycznych występujących w układach biologicznych,
 - zapoznanie studentów z problematyką wpływu różnorodnych czynników fizycznych na organizm żywy,
 - kształtowanie umiejętności posługiwania się przyrządami pomiarowymi, analizy eksperymentu i oceny niepewności pomiarowych oraz wykorzystania podstawowych metod rachunku błędów.
 
Ćwiczenia umożliwiają studentom badanie typowych zjawisk zachodzących w układach biologicznych (np. zjawiska osmozy lub powstawania potencjału dyfuzyjnego), a także badania cech narządów człowieka na przykładzie modeli (np.ćwiczenie: „Akustyczna orientacja przestrzenna”) lub na przykładzie własnego organizmu (np. ćwiczenia: „Ustalenie pola widzenia człowieka”, „Zdolność rozdzielcza oka ludzkiego”).
Spis ćwiczeń – laboratorium
- Akustyczna orientacja przestrzenna.
 - Ustalenie pola widzenia człowieka
 - Zdolność rozdzielcza oka ludzkiego
 - Określanie potencjału dyfuzji
 - Wyznaczanie krzywej progu słyszalności i progu dyskryminacji częstotliwości
 - Neurosymulator – badanie pobudzenia komórki nerwowej
 - Refraktometria – pomiar zależności między stężeniem roztworu a współczynnikiem załamania światła
 
Ćwiczenie 1. Akustyczna orientacja przestrzenna.
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką rozchodzenia się fali dźwiękowej w ośrodku oraz odbioru fali dźwiękowej przez ucho ludzkie, w szczególności rolą ucha zewnętrznego w odbiorze i wzmocnieniu dźwięku oraz zapoznanie studentów z problematyką lokalizacji źródeł dźwięku w przestrzeni, powstawaniem międzyusznej różnicy czasu i międzyusznej różnicy natężenia
 - Pomiar międzyusznej różnicy czasu i międzyusznej różnicy natężenia w zależności od kąta padania przy użyciu modelu głowy człowieka
 - Określenie rozdzielczości kątowej układu
 - Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków
 

- Moduł pomiarowy Cobra3 (podłączony do zasilacza 12V oraz komputera)
 - Model głowy
 - Statyw obrotowy
 - Podziałka kątowa
 - Kamerton (440Hz) z pudłem rezonansowym
 - Młotek gumowy
 
Ćwiczenie 2. Ustalenie pola widzenia człowieka
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką odbioru fali świetlnej przez oko ludzkie, rolą czopków i pręcików w widzeniu fotopowym i skotopowym oraz z problematyką dysfunkcji narządu wzroku
 - Określenie pola widzenia człowieka dla oka lewego i prawego, dla światła białego, czerwonego, niebieskiego i zielonego przy użyciu perymetru
 - Określenie położenia plamki ślepej
 - Badanie zakresu pola widzenia obuocznego
 - Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków
 

- Perymetr
 - Podziałka kątowa
 - Statyw obrotowy
 
Ćwiczenie 3. Pomiar czasowej zdolności rozdzielczej oka człowieka
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką odbioru fali świetlnej przez oko ludzkie, w szczególności z mechanizmem stymulacji receptorów światła na poziomie molekularnym
 - Zapoznanie studentów z mechanizmem odbioru bodźców świetlnych w zależności od odległości między źródłami oraz czasu trwania impulsu - przestrzenna i czasowa zdolność rozdzielcza
 - Określenie maksymalnej częstotliwości migotania markera świetlnego, przy której światło postrzegane jest jeszcze jako nieciągłe, jako funkcji kąta w płaszczyźnie horyzontalnej przy jasnym oświetleniu oraz przy zaciemnieniu
 - Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków
 

- Perymetr
 - Podziałka kątowa
 - Generator napięcia sinusoidalnego
 - Dioda LED
 
Ćwiczenie 4. Wyznaczanie potencjału dyfuzyjnego
Ćwiczenie 5. Wyznaczanie krzywej progu słyszalności i progu dyskryminacji częstotliwości
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką rozchodzenia się fali dźwiękowej w ośrodku oraz odbioru fali dźwiękowej przez ucho ludzkie, w szczególności rolą ucha zewnętrznego w odbiorze i wzmocnieniu dźwięku.
 - Zapoznanie studentów z cechami obiektywnymi i subiektywnymi dźwięku.
 - Pomiar progu słyszalności człowieka – zależności minimalnego słyszalnego natężenia fali dźwiękowej w funkcji częstotliwości.
 - Określenie progu dyskryminacji częstotliwości ucha człowieka – najmniejszej wyczuwalnej przez badanego różnicy częstotliwości dźwięku.
 - Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków.
 

- Moduł pomiarowy Cobra3 (podłączony do zasilacza 12V oraz komputera) lub miernik uniwerslany
 - Słuchawka nagłowna dwuuszna
 - Sinusoidalny generator drgań.
 
Ćwiczenie 6. Neurosymulator – badanie pobudzenia komórki nerwowej
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z problematyką generacji potencjału czynnościowego i propagacji impulsu nerwowego.
 - Zbadanie kształtu potencjału depolaryzacyjnego w zależności od amplitudy, czasu trwania bodźca oraz rodzaju stymulowanej synapsy.
 - Wyznaczanie stałej czasowej błony.
 - Analiza zebranych danych i sformułowanie wniosków
 

- Moduł pomiarowy Cobra3
 - Jednostka „Neurosymulator”
 - Zasilacz do symulatora (przycisk wyzwalania pobudzenia, powyżej pokrętło regulacji pobudzenia)
 
Ćwiczenie 7. Refraktometria – pomiar zależności między stężeniem roztworu a współczynnikiem załamania światła
Cele ćwiczenia:
- Zapoznanie studentów z tematyką rozchodzenia się fali elektromagnetycznej w ośrodku przezroczystym oraz na granicy ośrodków.
 - Zapoznanie studentów z metodyką pomiarów refraktometrycznych i podstawowymi pojęciami refraktometrii (dyspersja, refrakcja molowa, egzaltacja).
 - Zapoznanie studentów z cechami, budową i zasadą działania reftaktometru Abbego .
 - Pomiar zależności stężeniowej współczynnika załamania światła roztworów etanolu o różnych stężeniach.
 - Wyznaczenie refrakcji molowej i egzaltacji roztworu.
 - Analiza zebranych danych, oszacowanie niepewności pomiarowych i wykonanie wykresu.
 - Wyznaczanie nieznanego stężenia etanolu w roztworze na podstawie krzywej zależności stężeniowej.
 

- – obudowa pryzmatu głównego (część górna, ruchoma),
 - – odczyt skali pomiarowej,
 - – okular,
 - – źródło światła,
 - - osłona termometru,
 - – wyświetlacz termometru,
 - – pokrętło skali,
 - – pokrętło pryzmatów kompensatora Amiciego.