SONATA BIS 11 w INiIM | FTiMS - Politechnika Gdańska

Szukaj

Treść strony

Instytut Nanotechnologii i Inżynierii Materiałowej

Data dodania: 2022-03-07

SONATA BIS 11 w INiIM

sb11
Dzięki dr hab. inż. Beacie Bochentyn, autorce projektu pt. „Zrozumienie mechanizmów powstawania i kontrolowane wytwarzanie wieloskładnikowych nanometrycznych stopów na aktywnym podłożu do projektowania stabilnych anod dla tlenkowych ogniw paliwowych”, laureatce konkursu NCN SONATA BIS 11, wachlarz projektów badawczych realizowanych przez pracowników naukowych Instytut Nanotechnologii i Inżynierii Materiałowej, a finansowanych przez NCN, jest szerszy.

SONATA BIS 11 to – jak czytamy na stronie NCN – konkurs na projekty badawcze, których celem jest powołanie nowego zespołu badawczego (do prowadzenia badań naukowych o charakterze podstawowym).

Projekt dr Bochentyn – i powołanego do pracy, zgodnie z założeniami konkursu, nowego zespołu badawczego – realizowany będzie przez 36 miesięcy. Celem pracy zespołu będzie zrozumienie i opisanie zjawiska tworzenia się aktywnych katalitycznie nanocząstek na materiałach na anody dla tlenkowych ogniw paliwowych (SOFC). Dzięki tym nanocząstkom poprawi się wydajność i długoterminowa stabilność ogniw w trakcie zasilania ekopaliwami (np. bioetanolem, biogazem, LPG). W ramach projektu wieloskładnikowe nanocząstki będą otrzymywane nowatorską metodą eksolucji z topotaktyczną wymianą jonów (ang. exsolution through topotactic ion-exchange). W przeciwieństwie do tradycyjnych metod nanoszenia (np. poprzez infiltrację lub ALD), nanocząstki powstałe w drodze eksolucji są silniej osadzone w materiale oraz mniej podatne na aglomerację. Co więcej, określa się je mianem „inteligentnych katalizatorów” ponieważ, w zależności od warunków, mogą ulegać wytrąceniu lub ponownie częściowo wnikać w strukturę materiału wyjściowego. Z kolei eksolucja z topotaktyczną wymianą jonów umożliwia tworzenie nanocząstek w postaci wieloskładnikowych stopów lub związków międzymetalicznych, które – w stosunku do materiałów jednoskładnikowych – prezentują wyższą aktywność katalityczną oraz większą odporność na osadzanie węgla i zatruwanie zanieczyszczeniami obecnymi w paliwie, np. związkami siarki.

Realizacja projektu, dzięki środkom w wysokości 1 394 600 zł, pozwoli uzupełnić istniejący stan wiedzy na temat ogniw SOFC zasilanych bezpośrednio ekopaliwami i poszukiwać alternatywnych, oczekiwanie lepszych niż komercyjnie stosowane, materiałów anodowych dla tych ogniw.

oprac. L. Namysł

300 wyświetleń