Wstęp | FTiMS - Politechnika Gdańska

Szukaj

Treść strony

Wstęp

Tocząca się od pewnego czasu dyskusja na temat edukacji nauk ścisłych w uczelni technicznej potwierdza niezmiennie wagę matematyki i fizyki, jako dwóch głównych filarów tego procesu, tj. kszta łcenia inżynierów. Jednakże zachodzące zmiany w polskim systemie szkolnictwa na poziomie podstawowym i średnim nie w pełni odzwierciedlają powyższy fakt, co przejawia się w zmniejszającej się liczbie godzin poświęconych na naukę matematyki i fizyki. Dlatego też nauczanie tych przedmiotów w Politechnice musi być dostosowane do absolwenta szkoły średniej, tak aby możliwa była realizacja programu nauczania w uczelni technicznej zgodnie z wymogami programowymi. Fakt ten legł u podstaw inicjatywy Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej
przygotowania nowoczesnej pomocy dydaktycznej pod nazwą „Fizyka na Politechnice Gdańskiej. Materiały pomocnicze”.

Od wielu lat studenci PG byli pozbawieni zbioru zadań z fizyki, gdyż nakład skryptu obowiązującego w naszej uczelni z roku 1990 (ostatnia edycja) – „Zadania z wybranych działów fizyki” autorstwa W. Kolki, został wyczerpany, ale i jednocześnie treści programowe tego przedmiotu uległy znaczącym modyfikacjom. Również jakość edytorska, tak ważna na współczesnym rynku wydawniczym, wymagała przygotowania zupełnie nowej pomocy dydaktycznej. Dlatego też zespół fizyków - dydaktyków z Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej podjął się przygotowania tej ważnej pozycji.
Niniejszy zbiór zadań z wybranych działów fizyki został opracowany dla potrzeb studentów wszystkich wydziałów Politechniki Gdańskiej. Głównym zamierzeniem autorów było przygotowanie dla studentów nowoczesnego zbioru zadań, zawierającego materiał niezbędny do pełnej realizacji ćwiczeń rachunkowych z fizyki. Zadania zostały przedstawione w dwóch częściach i podzielone na trzy stopnie trudności. Autorzy przygotowali w sumie 645 zadań, zaopatrzonych w komentarz metodyczny ułatwiający ich analizę i odpowiedzi.
Wraz ze zbiorem zadań na krążku CD znajduje się także wykład pt. „Historia fizyki” autorstwa prof. Andrzeja K. Wróblewskiego - wybitnego fizyka, pedagoga Uniwersytetu Warszawskiego, który w ten sposób wspiera tę inicjatywę edukacyjną fizyków Politechniki Gdańskiej. Mam nadzieję, że dzięki temu barwnemu opracowaniu studenci Politechniki dostrzegą piękno fizyki i jej wpływ na wiele dyscyplin techniczno-inżynierskich.
Zbiór zadań ma charakter otwarty, pozwalający na jego ciągłe doskonalenie. Przewidywana jest coroczna weryfikacja tego podręcznika, uwzględniająca uwagi studentów i nauczycieli prowadzących zajęcia.
 
Wojciech Sadowski