Nowe zestawy laboratoryjne sterowane komputerowo w pracowniach | FTiMS - Politechnika Gdańska

Szukaj

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-10-28

Nowe zestawy laboratoryjne sterowane komputerowo w pracowniach

wnętrze pracowni fizycznej
Fot. Układ  pomiarowy do badania ruchu jednostajnego prostoliniowego i jednostajnego zmiennego.
Dzięki dofinansowaniu uzyskanemu od Rektora PG, prof. dr. hab. inż. Krzysztofa Wilde oraz Dziekana WFTiMS, prof. dr. hab. Józefa Sienkiewicza, nasze laboratoria wydziałowe: I Pracownia Fizyczna oraz Pracownia Przygotowywania Pokazów z Fizyki, wzbogaciły się o zestawy laboratoryjne sterowane komputerowo.

W szczególności dla potrzeb I Pracowni Fizycznej zakupiono stanowiska doświadczalne do badania ruchu jednostajnego prostoliniowego i jednostajnie zmiennego, zderzeń oraz widm emisyjnych. Natomiast Pracownia Przygotowywania Pokazów z Fizyki zyskała stanowisko do demonstracji wpływu drgań na bezpieczeństwo i stabilność konstrukcji budowlanych oraz zastosowania pasywnych mechanizmów tłumiących do łagodzenia oscylacji konstrukcji podczas trzęsień ziemi. Ponadto uzyskane od władz uczelni dofinansowanie pozwoliło na zakup drukarki 3D oraz wymianę zużytego sprzętu laboratoryjnego.

Wyboru zakupionego sprzętu ćwiczeniowego dokonano na podstawie wytycznych zawartych w dokumencie "Koncepcja innowacyjnego laboratorium z komputerowo sterowanymi ćwiczeniami z fizyki na poziomie pierwszego stopnia studiów politechnicznych". Dokument ten jest owocem obustronnej współpracy z prof. dr. hab. inż. Grzegorzem Karwaszem, kierownikiem Zakładu Dydaktyki Fizyki na UMK w Toruniu. Powstanie dokumentu zostało sfinansowane z grantu uzyskanego w I edycji Konkursu Innowacji Dydaktycznych zorganizowanego przez Centrum Nowoczesnej Edukacji PG.

Równolegle do wprowadzonych innowacji wspomaganych komputerowo, zachowaliśmy dotychczasowe tradycyjne ćwiczenia. Ich wartość dydaktyczna nie zmniejszyła się – przeciwnie, dopełniają one istotę poznania i ugruntowują podstawy praw przyrody.

Podsumowując, nowe wyposażenie podniesie jakość kształcenia, umożliwiając studentom lepsze zrozumienie procesów i pomiarów fizycznych. Rozszerzy ich kompetencje i zintegruje fizykę oraz informatykę w jeden proces poznawczy.

82 wyświetleń